Expert

In drie stappen naar je stakeholders

ONTDEK JOUW ACTIEPLAN MET DE STRATEGIESESSIE OVER MVO

Agenda

Handel

Detailhandel

Als detaillist komt er een hoop op je af. Oude buren verdwijnen uit de winkelstraat. Nieuwe concepten worden uitgeprobeerd, aangepast, doorontwikkeld en – jammer genoeg -  regelmatig ook weer opgedoekt. Sommige winkels vertonen steeds meer trekken van een hippe koffiebar en andere ondernemers breiden hun assortiment uit ver voorbij de vertrouwde branchegrenzen. En online, niet te vergeten. Het internet is dé plek om jezelf te profileren, met of zonder webshop.

Je zal jezelf als winkelier best weleens achter de oren krabben en afvragen waarvoor je het ook alweer allemaal deed. Wat is nu eigenlijk je toegevoegde waarde en maatschappelijke rol als winkelier? Dat is het moment waarop MVO om de hoek komt kijken. 

Het antwoord op dit soort vragen is het begin van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat begint natuurlijk al met je bijdrage aan de lokale economie. Je bent werkgever, levert misschien stage- of leerwerkplaatsen en zorgt zo voor een gezonde leefomgeving. Maar je maatschappelijke rol kent nog meer aspecten waarvan de één meer bij je zal passen dan de ander. Of, zoals de eigenaresse van kinderwinkel SpeelBoek zegt: "MVO gaat om handelen vanuit je geweten, jezelf verantwoording afleggen".

Buurtspeler

Zie jij je maatschappelijke rol vooral lokaal? Dan ben je een buurtspeler. Je zet je in voor de leefbaarheid en veiligheid van de wijk, werkt samen met andere buurtinitiatieven of hebt een sterk verbindende en sociale rol. Je werknemers moeten zich natuurlijk ook prettig voelen in zo'n rol. Als zij goed in hun vel en op hun plek zitten, zullen zij die rol met verve vervullen. 

Assortiment en relatie leveranciers

Het kan ook zijn dat je daarnaast, of juist vooral, het verschil wilt maken met je (duurzame) assortiment. Dat betekent dat je je moet verdiepen in de producten die je verkoopt. Je kent de herkomst ervan, weet waar het geproduceerd wordt en hoe. Bijvoorbeeld door je leverancier vragen te stellen over de producten die hij levert. Dat is niet altijd makkelijk, maar wel een uitdaging als je er eenmaal de charme van inziet. Niets mooiers om het verhaal achter je eigen producten te kennen en te delen, toch?

Bedrijfsvoering

Een ander, meer basaal, onderdeel van MVO is de efficiency van je bedrijfsvoering. Met energiezuinige verlichting en apparatuur, slimme keuzes in gebruik van papier en plastic en het gescheiden aanbieden van afval kun je snel en simpel kosten besparen. Goed voor de portemonnee en goed voor het milieu.

Grofweg zijn er dus drie aspecten waarop je als winkelier actief aan de slag kan gaan met MVO:

  1. De relatie met je klanten, buurt en personeelsbeleid
  2. Je assortiment en de relatie met je leveranciers
  3. De bedrijfsvoering

Dit alles helpt je bij het toekomstbestendig maken van je winkel.

Laatst bijgewerkt: 
19-08-2016 15:17