Expert

E-book Voedselverspilling

De Ladder van Moerman: hoe pak je verspilling aan in de praktijk?

Verspillingschecker

Ontdek in 5 min. het potentieel van jouw reststromen

Expeditie Circulair Ondernemen

Aan de slag met jouw circulaire business case?

Expeditie MVO in Food & Agribusiness

Naar een professioneel MVO-beleid en een heldere positionering?

MVO Netwerk Food & Agribusiness

Soil Initiative

Een gezonde business begint met een goede voedingsbodem – letterlijk. Goede bodemkwaliteit biedt hogere oogstopbrengst, betere kwaliteit en voedzaamheid van producten en meer zekerheid van levering. Vooral in landen waar bodembeheer niet ver is ontwikkeld zoals in Afrika en Latijns-Amerika kan je als handelaar écht een verschil maken.

Het verbeteren van bodemkwaliteit bij je producent kan al in een paar simpele stappen, en levert resultaten op de korte én lange termijn. Producten halen, kennis brengen… een logische combinatie, toch?

EEN SCHAARSE WERELD

Om de wereld te voeden hebben we, zoals bekend, in 2050 twee keer zoveel voedsel nodig als nu. Maar we verliezen echter elk jaar 100 miljoen hectare vruchtbare grond door onduurzame landbouw en het uitbreiden van steden. Ook klimaatverandering en waterschaarste beïnvloeden onze business. Als agrifood ondernemers zijn we afhankelijk van de natuur. We hebben slimme oplossingen en andere werkwijzen nodig zodat we ons natuurlijk kapitaal niet verspelen. Misschien heeft het al zijn effect op je dagelijkse werk, en heb je te maken met schommelende of sterk stijgende prijzen en beperktere beschikbaarheid van producten en grondstoffen. Hoe stel je als ondernemer je de toekomst veilig en ga je hiermee om? MVO Nederland organiseert bijeenkomsten en brengt partijen uit de hele voedselketen bij elkaar om zo individuele uitdagingen samen aan te pakken.

WAT KAN JIJ DOEN?

Een groep ondernemers uit de keten heeft zich verenigd in het Soil Initiative. Samen zetten ze projecten op gericht op bodemkwaliteit en delen ze kennis, contacten en ervaringen waar je gebruik van kunt maken. Bekijk hier een voorbeeld: Hondurese meloenen voeden de bodem

Ben je teler, handelaar of retailer in de food- en agrisector en heb je een internationale keten, dan kan je hierbij aansluiten. Wil jij weten welke projecten nu lopen en wat jij kan doen voor een betere bodem? Bekijk hier alle informatie (ook in het Engels).

WAT LEVERT HET OP?

The Soil Initiative helpt je in een aantal stappen: 

VOOR WIE?

  • Producenten, handelaren en retailers met een internationale handelsketen;
  • Maatschappelijke organisaties, ontwikkelingsorganisaties en NGO’s;
  • Nationale en internationale overheden.

DEELNEMERS

De volgende bedrijven zijn betrokken bij het Soil Initiative Fruit & Vegetables: Van Oers United, Cool Fresh International, JUMBO Supermarkten, Nature’s Pride, Bakker Barendrecht Soil & More, Eosta, Total Produce, Alterra (Wageningen UR), DLV Plant, Frugiventa, Plant Health Cure en The Rock Group.

Het Soil Initiative Fruit & Vegetables is in 2014 opgericht, op initiatief van MVO Nederland. Met ondersteuning vanuit het IMVO-programma werkt deze groep vooruitstrevende bedrijven uit de sector aan nieuwe verdienmodellen, sociale innovaties en technische verbeteringen gericht op bodemkwaliteit.

KOSTEN

Deelname aan de werkgroep Soil Initiative Fruit & Vegetables is gratis voor leden van het MVO Netwerk Food & Agribusiness. 

WANNEER

Gedurende het jaar zijn er verschillende activiteiten en bijeenkomsten. Je kunt je nog aanmelden voor dit jaar.

MEER INFORMATIE EN AANMELDEN

Wil je meer informatie of aanmelden? Neem dan contact op met Gerard Teuling via g.teuling@mvonederland.nl, T: 0652689426.

Laatst bijgewerkt: 
01-09-2016 10:02