Mobiliteit

Aan de slag

Wanneer u aan de slag wilt met het verduurzamen van uw mobiliteit, begint u met de vraag: hoe is het gesteld met de mobiliteit in mijn bedrijf? Hoe reizen mijn medewerkers? U begint met inventariseren dus. Gaat 90% met de auto, dan stelt u andere prioriteiten en ambities dan wanneer de helft van uw medewerkers met de fiets naar kantoor komt.

Om uw aanpak goed te onderbouwen, kunt u een mobiliteitsscan van uw bedrijf laten maken. Werkgevers met 25 tot 250 medewerkers vragen hiervoor een mobiliteitsvoucher aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Met deze voucher kunt u gratis laten onderzoeken hoe uw medewerkers slimmer kunnen reizen en werken. 

In drie stappen naar duurzame mobiliteit

De Trias Mobilitae (naar analogie van de Trias Energetica) is een handig hulpmiddel om op een gestructureerde manier de juiste maatregelen voor uw bedrijf te kiezen. Het model, geïntroduceerd door Adviesbureau Beco, helpt u om in drie stappen de mobiliteit van uw bedrijf te verduurzamen.

  1. Verminder
    Bedenk hoe u het aantal reizen kunt verminderen. Bijvoorbeeld door:
    • medewerkers de mogelijkheid (en de voorzieningen) te geven om thuis te werken;
    • videoconferencing;
    • een locatie voor uw pand, overleg, of evenement te kiezen die goed bereikbaar is met het OV;
    • carpoolen te stimuleren.
  2. Verander
    Ga na of u en uw medewerkers andere vervoermiddelen dan de auto kunnen gebruiken, zoals het openbaar vervoer, de (elektrische) fiets, e-scooter of (elektrische) deelauto. Belangrijk hierbij is dat u goede voorzieningen regelt: een goede en veilige fietsenstalling, oplaadpunten voor elektrische auto's en – als er geen bushalte of station in de buurt is - eventueel collectief vervoer van en naar het station.

    ​Om medewerkers te stimuleren om de auto minder te gebruiken, kunt u een persoonlijk mobiliteitsbudget instellen. U geeft een medewerker een eigen budget, waaruit hij de kosten van zijn vervoer betaalt. Het geld dat overblijft van het budget, mag de medewerker (eventueel deels) houden. U kunt zo'n budget geven voor woon-werkverkeer, of ook dienstreizen erin meenemen. Er zijn al talloze initiatieven op dit gebied:

    • Rij2op5 is een platform dat fietsen naar het werk stimuleert. Ook de campagne Fietsen Scoort zet hierop in. 25% van de werkende Nederlanders reist met de fiets. Dat zijn ruim 1,5 miljoen werknemers. Maar op de korte afstand tot 15 km, zijn er nog veel forensen die (bijna) altijd de auto pakken naar het werk.
    • Aanbieders van deelauto's, leasemaatschappijen, verzekeraars, gemeenten, bedrijven, belangenorganisaties en de Rijksoverheid slaan de handen ineen om samen te werken op het gebied van autodelen. Als gezamenlijke ambitie willen deze partijen autodelen laten groeien tot een netwerk van 100.000 deelauto's in 2018.
    • Het Low Car Diet, een initiatief van Urgenda, heeft als doel om zoveel mogelijk bedrijven en medewerkers op een positieve manier kennis te laten maken met duurzame mobiliteit en ze te ondersteunen bij gedragsverandering en beleidswijziging op dat gebied. Ook ikbenhopper.nl geeft informatie en tips over 'slimme mobiliteit'.
    • Als werkgever kunt u uw medewerkers met fiscaal voordeel een fiets laten aanschaffen. Ook kunt u ervoor kiezen een aantal (elektronische) deelfietsen aan te schaffen, die medewerkers kunnen gebruiken voor zakelijke ritten in de buurt.
  3. Verduurzaam
    Vergroen uw wagenpark door bijvoorbeeld te kiezen voor elektrisch of groengas. Meer informatie over verschillende typen elektrisch vervoer, de voor- en nadelen en voor welk type gebruikers deze auto's geschikt zijn, leest u in de EV-wijzer van Stichting Natuur & Milieu. Ook kunt u uw medewerkers stimuleren om zuiniger te rijden, bijvoorbeeld door:
    • een bonus/malus leasebudget in te stellen: medewerkers die een zuinige auto kiezen en zuinig rijden houden geld over dat ze mogen houden. Capgemini introduceerde in 2012 het bonus-malus leasebudget. Met effect! Vergeleken met voorheen verbruiken werknemers 10% minder brandstof. Het leverde Capgemini een besparing op leasekosten op en verlaagde de CO2-uitstoot;
    • hard rijden te ontmoedigen of te voorkomen. Zo heeft Alliander in al zijn bestelbusjes een snelheidsbegrenzer (tot 110 km/u) geplaatst.

Gedragsverandering is essentieel

Reisgedrag is gewoontegedrag. Veel mensen stappen uit gewoonte in de auto om naar hun werk te gaan, zonder andere opties te overwegen. Wilt u uw medewerkers op een andere manier, op een ander tijdstip of wellicht helemaal niet meer laten reizen? Dan zult u het gewoontegedrag moeten doorbreken. Als werkgever bent u daarin een belangrijke schakel. U kunt ander gedrag stimuleren, bijvoorbeeld door het leuk of makkelijk te maken. Of door het 'ongewenste' gedrag onaantrekkelijk te maken.

  • Gaat uw bedrijf verhuizen? Kies dan een locatie die goed bereikbaar is per openbaar vervoer. Een verhuizing is bovendien een goed moment voor gedragsverandering.
  • Verminder het aantal parkeerplaatsen bij uw bedrijfspand. Of voer betaald parkeren in voor medewerkers. Zorg dan wel voor goede alternatieven, zoals vergoedingen voor het OV en tegemoetkomingen voor de aanschaf van fietsen.
  • Maak er een wedstrijd van. Doe bijvoorbeeld mee aan het Low Car Diet. Of aan de Greendriver Challenge: een rijstijlcompetitie waarmee organisaties hun wagenpark verduurzamen en tegelijkertijd brandstof besparen. Deelnemers worden uitgedaagd om slimmer te rijden waarmee ze soms tot wel 10% besparen.
  • Maak het financieel aantrekkelijk om gedrag te veranderen, bijvoorbeeld met een mobiliteitsbudget of een bonus/malus leasebudget.
  • Geef als directie het goede voorbeeld; rijd bijvoorbeeld elektrisch.
  • Gebruik de juiste taal. Taal is belangrijk bij gedragsverandering. Concreet taalgebruik overtuigt meer! In dit e-book van de U15 staat precies hoe taal kan bijdragen aan gedragsverandering op het gebied van mobiliteit (inclusief vele praktijkvoorbeelden).

Afbeelding door Gé Dubbelman (CC BY-NC-ND 2.0).

Laatst bijgewerkt: 
22-02-2016 15:28