Milieu

Resultaat

Een bijdrage leveren aan het verbeteren van het milieu levert niet alleen het milieu en de omgeving wat op. Er zijn verschillende voordelen waar het bedrijf van kan profiteren. 

Kostenbesparing

Het terugdringen van energieverbruik, vervoerskilometers en bijvoorbeeld de hoeveelheid verpakkingsmateriaal leidt direct tot kostenbesparing. Zo kunnen bedrijven door een overstap naar energiezuinige verlichting zeker de helft van hun huidige elektriciteitsgebruik verminderen

Nieuwe markten

Consumenten zijn steeds meer bereid milieuvriendelijke producten te kopen. Met het ontwikkelen van producten met een lagere milieu-impact boren bedrijven dus een nieuwe markt aan. Ook organisaties kopen steeds meer bewust in. Zo wordt in de B2B-markt gevraagd naar bijvoorbeeld Milieuproductverklaringen.

Positief imago

Bedrijven die milieubewust opereren en hier duidelijk over communiceren, kunnen hiermee hun imago versterken en zich onderscheiden van bedrijven die dit niet doen. Directeur John Halmans van bierbrouwerij Gulpener zegt hierover: "We hebben een bioreactor aangeschaft om ons afvalwater te zuiveren. Dat levert geen financieel rendement op, maar draagt bij aan een milieuvriendelijk en positief imago".

Behoud 'License to operate'

Regelmatig komen bedrijven die zich in de ogen van milieuorganisaties misdragen, negatief in de publiciteit. Dit is op korte termijn slecht voor hun imago. Op langere termijn, zeker als ze vaker negatief in het nieuws komen, kunnen bedrijven zelfs hun 'license to operate' verliezen: de maatschappij accepteert niet langer dat een bedrijf zijn activiteiten uit blijft voeren. Dit is onder andere te merken aan consumentenboycots, acties van maatschappelijke organisaties of personeelstekorten.

Denk aan voorbeelden als Shell rondom het afzinken van boorplatform Brent Sparr of Nestlé met Kitkat, waar voor de grondstofwinning van palmolie enorme hoeveelheden regenwoud werden gekapt. Beide voorbeelden leidden tot grote publieke verontwaardiging waardoor deze bedrijven genoodzaakt waren andere, meer duurzame, keuzes te maken.

Afbeelding door Graham Hill (CC BY-SA 2.0).

Laatst bijgewerkt: 
03-04-2015 15:57