Leefbaarheid

MBO

Maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) is het vrijwillig investeren van expertise, menskracht, faciliteiten en netwerken in de lokale samenleving. Welke activiteiten u kiest, hangt af van wat de lokale gemeenschap nodig heeft, wat u kunt bieden en wat past bij de missie en visie van uw bedrijf.

Wanneer u aan de slag gaat met MBO, is het slim om de volgende stappen te doorlopen:

  1. Bepaal welke MBO-activiteiten bij het bedrijf passen.
  2. Kies een afgebakend deel van de samenleving.
  3. Denk na over hoe u de eventuele samenwerking met een maatschappelijke partij wilt vormgeven.
  4. Zoek contact met de gekozen doelgroep of met een specialist die u op weg helpt.
  5. Actie!
  6. Evalueer de resultaten van alle MBO-inspanningen.

Mensen, munten, middelen, media, massa

Vaak is MBO een investering van twee of meer van de onderstaande M's:

  • Mensen: de handen uit de mouwen steken en kennis overdragen. Bied uw werkervaring aan goede doelen aan, waardoor zij bijvoorbeeld ondernemender en efficiënter worden. Of werk samen met onderwijsinstellingen en laat uw bedrijf onderwerp worden van een schoolproject. Friet van Piet in Groningen geeft bijvoorbeeld lessen voedingsleer aan basisschoolkinderen, met als thema "van bron tot bord". De kinderen mogen aardappelen uit hun moestuin meenemen, waarna ze bij Friet van Piet leren hoe daar patat van wordt gemaakt.
  • Doe met het hele bedrijf mee aan de landelijke vrijwilligersactie NLdoet.
  • Munten: geld doneren of sponsoren.
  • Middelen: aanbieden van computers, meubilair, bouwmaterialen of accommodatie. Ondersteun buurtactiviteiten door bijvoorbeeld bedrijfsruimte ter beschikking te stellen.
  • Media: creëren van media-aandacht. Reserveer een deel van het marketingbudget om een sociaal project te promoten.
  • Massa: aandacht trekken van de lokale overheid, landelijke media of grote fondsen.

Thema of doelgroep

Bijdragen aan de leefbaarheid van de omgeving kan op veel verschillende manieren. Niet alleen met middelen (geld, kennis of spullen), maar ook met het thema of de doelgroep waarop u zich richt. Bijvoorbeeld door contact tussen mensen te bevorderen en omwonenden een kans te bieden op werk of (meer) omzet.

Douwe Egberts organiseert jaarlijks de landelijke Burendag om buurtgenoten elkaar te laten ontmoeten. Met het KPN Mooiste Contact Fonds zetten KPN-vrijwilligers zich in om eenzamen (weer) in verbinding te brengen met hun omgeving. Denk aan chronisch zieke kinderen of ouderen die het sociale contact met anderen verliezen. Zo laat KPN haar medewerkers ervaren wat contact werkelijk voor mensen betekent. Ook vele bedrijven bieden stageplaatsen aan. Of kopen producten of diensten in bij lokale bedrijven. Verder kunt u samenwerken met re-integratiebedrijven om uw bedrijf geschikt te maken voor het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Meer info over dit onderwerp vindt u op denormaalstezaak.nl.

In het dossier MBO leest u meer over maatschappelijk betrokken ondernemen.

Laatst bijgewerkt: 
16-03-2017 10:45