Keurmerken en certificering

Resultaat

Positief aan een keurmerk is dat het u helpt systematisch verbeteringen door te voeren. Het kan ervoor zorgen dat MVO verder gaat dan alleen het oppoetsen van het bedrijfsimago. Het maakt duurzame ontwikkeling concreet en versterkt het bewustzijn bij medewerkers. Bovendien laat u klanten, consumenten en inkopers, zien dat u bezig bent met maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Naast deze voordelen zijn er ook kanttekeningen te plaatsen bij certificering van MVO-activiteiten.

  • MVO is geen vinklijstje. Het belangrijkste en meest fundamentele bezwaar is dat een keurmerk of certificaat MVO kan reduceren tot een vinklijstje van vooraf vastgestelde acties. En dat klopt niet: MVO is namelijk nooit af en is voor elk bedrijf anders.
  • Een certificaat is geen goede stimulans voor innovatie. Doordat normen vastliggen daagt het niet uit tot denken buiten de bestaande kaders, terwijl dat de kern van MVO is.
  • Certificering kost tijd en geld. Aan certificering gaat meerdere dagen advies vooraf, en is vaak niet goedkoop. Vooral voor kleinere bedrijven is dit zwaar, zowel financieel als administratief.
Laatst bijgewerkt: 
13-07-2016 16:14