Inkoop en keten

Praktijkvoorbeelden

"Dan weet je dat de samenwerking goed zit." Martine Verhoeven van RoyalHaskoningDHV (RHDHV) vertelt over de spannende huisvestingsopgave waar ze het afgelopen jaar aan werkte. RHDHV zocht voor zijn vestiging in Amsterdam 'een gedeelde werkomgeving met een gezond klimaat, dat energieneutraal is en circulair is gebouwd in een bestaand gebouw'. Hoe haal je dat uit de markt? Die vraag stelde...
Voor veel groothandelaren zijn het moeilijke tijden. Zoekend naar een plek in de keten, die minder vanzelfsprekend lijkt te zijn door internationalisering en digitalisering. Niet voor niets zijn zij op zoek naar hun toegevoegde waarde in deze veranderende markt. Wiltec, groothandel en specialist in onder andere beroepskleding, persoonlijke beschermingsmiddelen en facilitaire producten heeft de...
Als er één branche niet het toonbeeld is van duurzame producten, is het de promotionele industrie wel. Albert van der Veen, CEO van Xindao – groothandel in promotionele artikelen – is de eerste om dat toe te geven. Juist daarom timmert hij hard aan de weg om van Xindao een uitzondering te maken. Is dit het verdienmodel van de toekomst? "Wij verkopen alleen nog maar functionele artikelen...
Het idee dat kleding 'circulair' moet zijn, heeft veel fans in de wereld van bedrijfskleding. In 2014 introduceerde MVO Nederland een circulaire kledinglijn voor de gezondheidszorg, die enthousiaste reacties opriep. Nu is er ook uit andere branches veel interesse voor circulaire bedrijfskleding. Meerdere bedrijfskledingproducenten bieden 'circulaire kleding' aan. In de circulaire economie worden...
(vlnr: financieel directeur Jaco Zegers en verkoopmanager Yuri Veldhuis) Toen baggeraar Boskalis zeven jaar geleden op zoek was naar circa 110 nieuwe elektromotoren voor de renovatie van een van hun grootste zandzuigerschepen, de Fairway, kreeg Kolmer Elektromotoren de opdracht om deze te leveren. Sindsdien staat het Puttense bedrijf als leverancier op de vendorlist van Boskalis. Onder andere...
“De kledingindustrie levert een grote bijdrage aan mondiale problemen als vervuiling en waterverspilling. Mensen denken hier te weinig over na.” Jos Cozijnsen begon twee jaar geleden samen met Marlous de Beer de duurzame kleding webshop Goodfibrations.nl . “Onze website ziet eruit als een gewone kledingwebsite met mooie producten, maar is daarnaast goed tot op de vezel!” Een interview met Jos...
Marco Agema is de trotse eigenaar van de Groningse horecagelegenheid Friet van Piet. Nuchter als het op zaken doen aankomt, enthousiast en bevlogen als het om duurzaamheid gaat. Friet van Piet bestaat al 38 jaar. In 2004 nam Agema de zaak over van zijn vader Piet. ‘Uiteraard is er sindsdien veel veranderd. Maar de basis van mijn vader – kwaliteit voorop – hanteer ik nog steeds.’ De laatste jaren...
In navolging van kledingmerken als Nike, Levi’s en Patagonia heeft het Nederlandse jeansmerk G-Star zijn productielocaties bekendgemaakt. Dat is een opmerkelijke en moedige stap in een sector die wordt gedomineerd door schimmig gedoe over fabrieken en leveranciers. Hoe belangrijk is ‘radicale transparantie’? Het Amerikaanse sportmerk Nike was in 2005 pionier door een lijst met leveranciers te...
Om de duurzaamheid van producten te waarborgen, voerde Bidvest Deli XL een MVO meetsysteem in voor leveranciers. Wat blijkt: “Leveranciers vinden het prettig om op meer beoordeeld te worden dan enkel de prijs”, aldus Nadie Winde, Projectmanager MVO. Bidvest Deli XL is een voedselgroothandel voor onder andere (zorg)instellingen, horeca- en cateringbedrijven. “Onze klanten raakten het overzicht...
"Als het om gezondheid gaat, dan mag winst draaien geen motief zijn," zegt eigenaar Theodoor van Boven van de Condomerie in Amsterdam. Deze condoomwinkel, die in 1987 als eerste ter wereld werd geopend, ontvangt op zaterdagen 5000 tot 7000 bezoekers. Commercieel is hier meer uit te halen, maar Theodoor en zijn team worden duidelijk gedreven door een bredere missie.

Pagina's