Grondstoffen

Potentieel van besparing

Verminderde afhankelijkheid van risicovolle grondstoffen begint bij het beperken van het gebruik.  Efficiënter omgaan met bronnen, materialen en producten zorgt voor een ander productieproces en consumptiepatroon. Dit vraagt zowel om technische innovatie als gedragsverandering.

Technische innovatie

In uw facilitaire bedrijfsproces zorgen grondstofbesparende maatregelen voor directe kostenbesparing. Denk daarbij aan:

  • efficiëntere machines en productieprocessen
  • energiebesparende maatregelen, zoals isolatie en bewegingssensoren
  • energiezuinige apparatuur, zoals machines, koeling en verlichting

Efficiëntiemaatregelen zullen niet voor een systeemdoorbraak zorgen, maar kunnen wel helpen om snel duurzamer te worden. En om geld te besparen, dat u vervolgens voor innovatie kunt gebruiken. Programma’s als LEAN en SixSigma kunnen hierbij helpen.

Voor uw primaire bedrijfsproces kunt u denken aan het ontwikkelen van producten die voor de eindgebruiker zuiniger zijn. Door technische innovaties kunt u efficiënter produceren en vermindert u faalkosten en afval.

Gedragsverandering

Naast technische aanpassingen zal ook iets moeten veranderen aan het gedrag en consumptiepatroon om besparing te realiseren. Dat vraagt om een verandering van u als ondernemer, uw medewerkers maar ook van uw klanten.

Bij gedragsverandering kunt u onderscheid maken tussen routinegedrag en investeringsgedrag. Routinegedrag is het licht uitdoen als iemand de kamer verlaat. Investeringsgedrag is bijvoorbeeld kiezen voor een investering als het laten plaatsen van dubbel glas. Routinegedrag doorbreken en veranderen is heel belangrijk voor het slagen van besparingsmaatregelen. Want ook als u geïnvesteerd heeft in een zuinige apparatuur of duurzame producten is het uiteindelijk aan de gebruiker om er het optimale uit te halen.

Om routinegedrag te beïnvloeden moet de gebruiker goed geïnformeerd zijn. Maar het gaat niet alleen maar om kennis; beleving is ook een belangrijk component. Doelen stellen is daarvoor een goede strategie, samen met regelmatige feedback over de voortgang. Ook kan het werken om een spelelement (gamification) toe te voegen. Het Amerikaanse bedrijf Opower is hier een mooi voorbeeld van. Zij lieten buren met elkaar in competitie gaan over wie de meeste energie bespaarde. Een Nederlandse tegenhanger van dit idee is Enerjoy.

Deeleconomie

Ook kunt u als bedrijf inspelen op de deeleconomie, door andere type diensten of producten aan te bieden, die de gebruiker in staat stelt om uw product tijdelijk te gebruiken in plaats van aan te schaffen. Denk aan voorbeelden als de Kledingbibliotheek en Greenwheels. Die modellen laten zien dat we niet de eigenaar hoeven te zijn van alle producten die we nodig hebben.

Dit vraagt om een strategische keuze over de toekomstbestendigheid van uw verdienmodel. Is een lineair model van zoveel mogelijk producten verkopen blijvend succesvol in uw markt? Of is het interessanter om op een andere manier in te spelen op de veranderende vraag?

De deeleconomie biedt ook kansen voor uw eigen inkoopproces. U kunt als ondernemer zelf kritisch kijken naar welke apparatuur u werkelijk moet aanschaffen. Een platform dat B2B bemiddelt in het uitwisselen van materieel, diensten en personeel is MVO Nederland partner FLOOW2. Daarmee gaat u van bezit naar gebruik, van eigendom naar toegang. Het is een efficiëntere omgang van producten en diensten, en daarmee goedkoper.

Laatst bijgewerkt: 
04-02-2015 15:06