Gezondheid

Trends

Niet alleen de interesse voor het thema gezondheid groeit, er zijn ook enkele trends te ontdekken.

Health apps

Om een gezonde levensstijl makkelijk te maken, zijn er allerlei mobiele applicaties voorhanden over gezond eten en bewegen. Ook als ondernemer kun je hierop inspelen. Bijvoorbeeld door met big data – het combineren van verschillende informatiestromen – nieuwe toepassingen te ontwikkelen. Denk aan een app die op basis van persoonlijke gezondheidsdoelen van een consument suggesties doet voor recepten of producten.

Gezondheidshypes komen sneller op door social media

Door het nog steeds toenemende gebruik van social media verspreidt nieuws zich snel. Bijvoorbeeld berichten over de positieve of juist negatieve werking op de gezondheid van bepaalde voedingsmiddelen. Ook hypes (zoals de superfoodhype) komen sneller op, onder andere doordat bekende foodbloggers aandacht besteden aan bepaalde producten of diëten. Door zich hier goed op  voor te bereiden, kunnen producenten en retailers snel inspelen op nieuwe trends en vragen van klanten goed beantwoorden.

Bewegend werken

Sinds bekend werd dat te veel zitten misschien wel slechter voor de gezondheid is dan roken, ontstaan allerlei initiatieven om langdurig zitten op kantoor te voorkomen. Van zit-stabureaus tot gezamenlijke lunchwandelingen en van deskbikes tot staand vergaderen.

Kindermarketing ongezonde producten in de ban

De Alliantie Stop kindermarketing strijdt sinds begin 2015 tegen op kinderen gerichte marketing van ongezonde voedingsmiddelen. De eerste successen: in juli 2016 maakte supermarktketen PLUS bekend geen kindermarketingelementen (zoals vrolijke figuurtjes en kinderlijke letters) meer te gebruiken op de verpakking van minder gezonde huismerkproducten. Een maand later volgde Albert Heijn met eenzelfde besluit.

Laatst bijgewerkt: 
07-11-2016 11:52