Financiën

Trends

Op het gebied van financiële zaken (van een bedrijf) en MVO zijn de volgende trends te ontdekken.

Monetariseren van niet-financiële waarden

Steeds meer bedrijven proberen een prijskaartje te hangen aan de maatschappelijke en milieueffecten van hun activiteiten. Dit leidt tot een heel andere verlies- en winstrekening. Het doel is om voor economische prikkels te zorgen die leiden tot duurzame beslissingen.  Een groeiend aantal initiatieven en samenwerkingsverbanden helpt bedrijven hierbij, zoals True Price.

Geïntegreerde verslaglegging

De resultaten van een berekening waarbij maatschappelijke en milieueffecten worden geprijsd, worden door steeds meer bedrijven gepubliceerd in een 'geïntegreerd jaarverslag'. Hierin maken bedrijven inzichtelijk hoe het bedrijfsresultaat uitpakt als je ook people- en planet-kosten meerekent. Puma is op dit terrein één van de koplopers.

In het eindrapport van de Green Deal Samenwerken aan Transparantie van Natuurlijk en Sociaal Kapitaal 2014 - 2016, lees je meer over monetariseren en geïntegreerde verslaggeving.

Crowdfunding

Duurzaam beleggen via crowdfunding groeit sterk. Met crowdfunding halen ondernemers geld op voor hun onderneming, vanuit een grote groep investeerders. Het biedt ondernemers de kans om zonder hun bank de benodigde financiering aan te trekken. Investeerders kunnen zelf uit een gevarieerde projectenportefeuille een project kiezen dat hen het meeste aanspreekt. Ze krijgen de mogelijkheid hun geld te spreiden en een aantrekkelijk rendement te behalen.

Bovendien is er rechtstreekse interactie mogelijk tussen de investeerders en de ondernemer. Investeerders kunnen makkelijk vragen stellen of tips geven aan de ondernemer. Benieuwd naar succesverhalen op het gebied van duurzaam beleggen via crowdfunding? Lees het artikel Crowdfunding: liever 10 kleintjes dan 1 grote.

Foto Crowdfunding door Rocío Lara (CC BY-SA 2.0).

Laatst bijgewerkt: 
28-02-2017 16:41