Eerlijk zaken doen

Privacy

Hoewel de wereld steeds transparanter wordt en informatie op steeds grotere schaal toegankelijk is, hebben consumenten het recht om te bepalen wat er met hun persoonsgegevens gebeurt.

Organisaties die persoonsgegevens verzamelen en verwerken, mogen dit doen mits daarvoor toestemming is gegeven. Ook moet uitdrukkelijk omschreven zijn wat het doel ervan is en wat de organisatie met de gegevens gaat doen.

De persoonsgegevens van burgers worden in tal van bestanden verzameld en in databases bewaard. Zolang organisaties goed met de gegevens omgaan, is dit prima. Zodra een bedrijf de gegevens gaat gebruiken voor doelen waar van te voren geen goedkeuring voor is verleend, is het foute boel. Hieronder valt ook het verspreiden van gegevens aan derden. Bewust of onbewust, door bijvoorbeeld een cyberaanval.

Gevolgen voor bedrijven

Zorg dat u goed op de hoogte bent van de privacy wetgeving. De rijksoverheid heeft een mooi overzicht van wat u moet weten als u te maken heeft met persoonsgegevens van klanten. Maar privacy gaat niet alleen om voldoen aan de wetgeving. Juist omdat dit een gevoelig ethisch thema is, kan het zijn dat het niet voldoende is om alleen de wetgeving na te leven.

Persoonlijke advertenties

Voorbeeld hiervan is het voorval met de ING Bank in maart 2014. De bank maakte een pilot bekend om klanten op basis van hun betalingsgedrag persoonlijke advertenties aan te bieden van andere bedrijven. Geheel volgens de regels, want klanten gaven expliciet aan dat ze meedoen door middel van een opt-in. Toch stuitte de pilot op veel weerstand. De klant voelde zich onjuist behandeld, en de bank had ineens een fors imagoprobleem. Oftewel: ethische behandeling is naast wetgeving ook van groot belang.

Laatst bijgewerkt: 
17-05-2016 16:19