Eerlijk zaken doen

Marketing

Doordat de wereld transparanter is geworden, zijn consumenten beter op de hoogte. Ze laten zich niet meer zo snel iets wijsmaken. Wanneer een bedrijf door de mand valt, wordt deze kennis razendsnel verspreid.

Eerlijke marketing betekent dat u geen onjuiste of misleidende informatie geeft over:

  • De belangrijkste kenmerken van het product, onder andere beschikbaarheid, voordelen, risico’s, uitvoering, samenstelling, gebruiksmogelijkheden en de te verwachten resultaten.
  • De prijs of de manier waarop deze wordt berekend, of het bestaan van een prijsvoordeel.
  • Resultaten en kenmerken van tests of controles die op het product zijn verricht.
  • Hoedanigheid, identiteit, kenmerken en rechten van de aanbieder.
  • Rechten van de consument, zoals het recht van herstel of vervanging van het afgeleverde product.

Meer over duurzame en eerlijke communicatie en marketing leest u in ons kennisdossier communicatie en marketing.

Greenwashing

Bedrijven die hun best doen om een goed verhaal te vertellen, zonder dat hun product of dienst daadwerkelijk is wat ze beloven, komen er niet al te best vanaf. De consument prikt daar gauw doorheen en deze bedrijven krijgen het stempel van greenwashers.

Story telling

Vandaar dat eerlijke marketing begint bij een eerlijk product en een goed verhaal. Eerlijke marketing gaat dus om meer dan alleen de juiste etiketten, maar het is een integrale benadering. Story telling is een methode om u daarbij te helpen.

Kate Cooper vertelt over the secrets of food marketing in onderstaande video en laat heel duidelijk zien hoe misleidend marketing kan zijn.

Laatst bijgewerkt: 
09-03-2015 13:40