Expert

Ook partner worden?

Praktijkvoorbeeld

Meester goudsmid Guus Uilenbroek van Agusto Edelsmid wil van de wereld een paradijs op aarde maken. Eentje waarvan zijn kleinkinderen ook kunnen genieten. "Als je die instelling eenmaal hebt, dan komt de rest vanzelf." Zijn ouders hadden een optiekzaak. Zelf is Guus al 45 jaar goudsmid, met een eigen atelier en winkel in Heemstede: "Ik ben ondernemer geworden, omdat ik goudsmeden leuk vind. Het...

Duurzame innovatie

Trends en ontwikkelingen

De volgende trends en ontwikkelingen zijn er op het gebied van innovatie.

  • Duurzame innovatie
    Steeds meer innovaties richten zich op duurzaamheid. Dit omdat steeds meer consumenten en afnemers duurzame producten willen, maar ook omdat met efficiëntere en schonere productieprocessen veel winst te behalen is.
  • Crowdsourcing
    Met een open innovatiemodel (opensource) betrekt u klanten en business partners bij het ontwikkelen van uw producten en diensten. Door dit proces met een grote diverse groep aan te pakken, kunt u uw aanbod beter afstemmen op de markt.
    De trend is om specifieke innovatie-activiteiten uit te besteden aan universiteiten en onderzoeksinstituten, maar bedrijven werken onderling ook steeds vaker samen. Bij kleinere bedrijven zijn de lijntjes korter, dus kunt u makkelijker gebruik maken van de ideeën 'op de werkvloer'.
    Innovatie raakt alle producten en alle diensten, het is dus verstandig om ook de eigen medewerkers van verschillende afdelingen zo vroeg mogelijk bij het proces te betrekken. Hoe u dat het best in de praktijk brengt kunt u hier lezen.
    Als u geen aparte R&D-afdeling heeft, kunt u ook gebruik maken van crowdsourcing om vernieuwingen of verbeteringen te bereiken. Deze presentatie van Barry Pieters van Enviu geeft u handvatten om met crowdsourcing aan de slag te gaan.
  • Crowdfunding
    Ondernemers die een innovatief project willen starten, maar hier niet genoeg startkapitaal voor hebben, vragen meer en meer aan 'de crowd' hen te helpen met dit startkapitaal. Nu crowdfunding meer gemeengoed wordt, hebben kleine bedrijven ook de financiele mogelijkheid om te investeren in innovaties. Dat veel van deze innovaties een duurzaam karakter hebben, zegt iets over het vertrouwen dat 'de crowd' hierin heeft.
  • Glocalization
    Steeds meer westerse bedrijven willen voet aan de grond krijgen in lokale (opkomende) markten. Door lokale wensen mee te nemen in de ontwikkeling van een product is het beter afgestemd op de markt. Omdat lokaal soms betekent dat er gewerkt moet worden met goedkopere, soms simpelere productiemethodes en -middelen, komen hier vaak innovatieve producten en/of productiemethoden aan te pas. Lees hier meer over in het dossier: Base of the Pyramid
  • Reverse innovation
    Innovaties die ontstaan in of voor ontwikkelingslanden, kunnen ook afzet vinden in de westerse wereld. Denk bijvoorbeeld aan de Tata Nano. Deze kleine zeer goedkope auto is ontwikkeld voor de Indiase markt maar Tata Motors wil nu de auto ook in Europa op de markt brengen.
Laatst bijgewerkt: 
15-01-2015 15:45