Draagvlak en bedrijfscultuur

Doel en afbakening

Bepaal op basis van vooronderzoek wie of wat (personen, afdelingen, een organisatieonderdeel) minimaal nodig is om de doelstellingen te bereiken. Zoek ook naar de afdeling(en) in de organisatie waar het nieuwe beleid het eerst zichtbaar resultaat gaat opleveren. Stel vast dat dat niet 'de hele organisatie' is en haal opgelucht adem.

Implementatie van MVO is mensenwerk en kan niet zonder een zekere mate van bereidheid om aan de verandering bij te dragen. Zoek daarom mensen binnen de organisatie (ook op afdelingen die niet op je prioriteitenlijstje staan) die willen bijdragen aan het nieuwe beleid. Deze mensen kunnen de ambassadeurs worden van het MVO-beleid in de organisatie. Betrek hen zo veel mogelijk bij de verdere plannen.

Denk aan de eeuwenoude wijsheid van de Dakota indianenstam: Wanneer je ontdekt dat je op een dood paard rijdt, is de beste strategie af te stappen.

Personen die het einddoel zien

Ga niet trekken aan mensen die in het geheel niet achter de nieuwe koers staan. Focus op de personen die het einddoel zien en bereid zijn daarvoor ongebaande paden te betreden. Misschien is dat de facilitair manager die ziet dat hij de organisatie flink kan laten besparen op energiekosten. Of een collega die thuis al veel doet aan duurzaamheid en graag meedenkt over hoe het beter kan. Het kan ook een business developer zijn die ziet dat steeds meer klanten om duurzame producten vragen. Binnen elke organisatie en elke afdeling zijn personen te vinden die de voordelen zien van verduurzaming. Draagvlak begint bij hen.

Laatst bijgewerkt: 
13-01-2017 15:44