Draagvlak en bedrijfscultuur

Aan de slag

Als MVO-verantwoordelijke kun je het gevoel hebben dat je er alleen voor staat. Je hebt ooit de mooie taak gekregen om MVO in de organisatie te integreren en bent er enthousiast mee aan de slag gegaan. Je hebt een inventarisatie gemaakt van wat er al gebeurt en onderzocht waar de organisatie naartoe moet. Het bedrijf realiseert inmiddels energiebesparing en afvalscheiding, het is tijd voor de volgende stap.

En dan geeft de directie plots niet thuis of schieten de collega's in de weerstand. Het draagvlak blijkt toch te ontbreken. Wat doe je dan?

Wat voor jou de beste weg is om tot draagvlak te komen, is afhankelijk van veel factoren. De omvang van de organisatie speelt een rol, maar ook het doel van de verandering. Bij het ene bedrijf ligt er een prachtig beleidsplan, maar zijn de medewerkers nog nauwelijks betrokken. Bij het andere bedrijf maken enkele afdelingen meetbare vorderingen in duurzaamheid, maar is er nauwelijks beleid en is (een deel van) de bedrijfstop niet met duurzaamheid bezig.

Stappen

Omdat het in iedere organisatie anders gaat, is het lastig een uniform plan van aanpak aan te bieden. Toch zijn er een aantal stappen die van belang zijn voor het proces. Hieronder zijn deze opgesomd. Meteen weten wat de vijf kernelementen zijn voor draagvlak? Ga gelijk naar stap 2.

Laatst bijgewerkt: 
13-01-2017 15:54