Wat is MVO?

Twaalf misverstanden over MVO

We kennen er allemaal wel een paar, misverstanden of 'mythes' over MVO. We zetten er twaalf voor je op een rij en vertellen hoe het zit.

MVO dat ben je, of je bent het niet

MVO is geen kwestie van wel of niet, van alles of niks, van goed of fout. Integendeel: MVO is nooit af, het is eerder een proces dan een eindresultaat. Dit komt doordat de maatschappij verandert, inzichten wijzigen, de techniek voortschrijdt en verwachtingen zich ontwikkelen. Wie wil weten waar hij staat op het gebied van MVO, kan MVO Maps invullen.

Bij MVO is altijd sprake van win-win situaties

Win-winsituaties komen voor, maar het wordt pas interessant als het lastiger wordt. In een win-winsituatie is het niet erg lastig om de goede beslissing te nemen, maar wat doe je als de winst omlaag gaat door dure milieumaatregelen? Daarom zijn dilemma's een veel voorkomend onderwerp in MVO-discussies.

Nederland is koploper op het gebied van duurzaamheid

Nederland loopt op een aantal gebieden voor, maar op veel gebieden niet. Wat betreft bijvoorbeeld klimaat en diversiteitsbeleid doet Nederland het niet al te best.

MVO houdt op bij de grens en is een hobby van rijke westerse landen

MVO is geen hobby van rijke, westerse landen. Er zijn internationale richtlijnen die door de meeste landen onderschreven worden en normen, zoals de UN Global Compact, OESO-richtlijnen voor internationaal ondernemen, ILO Labour tandards, de GRI-richtlijnen voor transparantie, of ISO26000 voor MVO-implementatie.

Bedrijven die zeggen dat ze aan MVO doen, doen vooral aan greenwashing, het is alleen maar PR

MVO begint soms wel met greenwashing, maar de trend is juist naar controleerbare doelen en meer transparantie. Als je het goed doet, mag je er trots op zijn en over communiceren.

MVO kost veel geld

Er is een sterk verband tussen duurzaamheidprestaties en financiële prestaties. Bedrijven die het goed doen op duurzaamheid presteren ook economisch beter. Maar MVO is niet vrijblijvend of gratis: als onethische bedrijfsactiviteiten rendabel zijn, moeten we die dan handhaven?

MVO is een hype die vanzelf overwaait

Denken over de verantwoordelijkheid van ondernemers gaat minstens terug tot 18e eeuw, maar daarna hadden we Rachel Carson, De Club van Rome, An Inconvenient Truth, en nog veel meer. Wel neemt de aandacht voor MVO de laatste jaren sterk toe, onder meer door toegenomen kennis over klimaatverandering.

MVO is voor grote bedrijven, als MKB'er of ZZP'er kun je er niks mee

Ieder bedrijf kan wat met MVO. In het algemeen geldt: hoe groter je invloed, hoe groter je verantwoordelijkheid. Maar zelfs de kleinste bedrijven hebben ergens invloed, dus iedere ondernemer kan iets met MVO.

De overheid in Nederland regelt alles, de wetgeving is streng genoeg

Zowel Nederlandse als internationale overheden hebben beleid op het gebied van MVO. Maar MVO gaat in eerste instantie om ondernemen, inclusief de verantwoordelijkheid die bedrijven nemen bovenop wat ze wettelijk moeten doen. Daarnaast zijn er veel landen waar de overheid onvoldoende wetgeving heeft om aan de minimale MVO-eisen te voldoen, of deze wetgeving niet handhaaft. Als bedrijf dat internationaal zakendoet (import, export), moet je daar dus rekening mee houden.

MVO levert de wereld geen klap op, milieuproblemen los je er niet mee op en we krijgen er geen wereldvrede door

De uitdagingen op het gebied van klimaat, biodiversiteit, armoede en corruptie zijn groot, en op je handen zitten helpt niet. Daarom moeten we grote ambities hebben, te vergelijken met de Sustainable Development Goals. Soms wordt er wat bereikt (zoals bij het klimaatakkoord van Parijs 2015), maar er moet nog veel gebeuren. Dat kan veel opleveren, zowel voor de maatschappij als zakelijk. Steeds vaker wordt ook de impact van MVO-inspanningen gemeten, zodat MVO-beleid minder vrijblijvend wordt. En geen enkel bedrijf kan het alleen, daarom zijn partnerschappen, coalities en Green Deals belangrijk. Bedrijven die iets met MVO willen, kunnen partner worden van MVO Nederland.

MVO is veel te moeilijk, voor kleine bedrijven is er geen beginnen aan

MVO is een veelomvattend begrip, dus het kan lastig zijn om het op alle terreinen door te voeren. Maar je kunt klein beginnen en zelf bepalen hoe ingewikkeld je het maakt. En er zijn hulpmiddelen zat en met vragen kun je altijd contact opnemen met de helpdesk van MVO Nederland.

MVO is alleen filantropie

Filantropie kan een onderdeel zijn van MVO, maar liefdadigheid is niet de kern van MVO.  We onderscheiden vaak drie niveaus: facilitair/bedrijfsvoering, kernactiviteiten en filantropie.

  • Facilitaire vraagstukken zijn bij bijna alle bedrijven hetzelfde: dubbelzijdig printen, verwarmen, koelen, verlichting, catering. Voor deze standaard vragen zijn standaardoplossingen.
  • Het verduurzamen van kernactiviteiten is de grootste uitdaging, want die zijn bij ieder bedrijf anders. Hier moeten strategische afwegingen gemaakt worden over producten, diensten en productieprocessen. Daar is geen standaard recept voor. Bij starten met MVO vind je meer informatie.
  • Filantropie is 'de kers op de taart' van MVO. Het wordt ook wel Maatschappelijk Betrokken Ondernemen genoemd. Bedrijven die hier slim mee omgaan, weten de koppeling te leggen tussen filantropie en hun kernactiviteiten.
Laatst bijgewerkt: 
14-04-2017 12:12