Gezondheid

Gezond ondernemen als horecaondernemer of retailer

Gezond eten is een trend. De toename van foodblogs, het veranderende aanbod in supermarkten en het aantal nieuwe gezonde horecaconcepten tonen de groeiende aandacht voor verantwoord eten. Ook het ING Economisch Bureau stelt dat de gezondheidstrend veel meer is dan een hype.

Als ondernemer in de horeca of detailhandel kun je meeliften op deze trend. En daarmee bijdragen aan een gezondere samenleving.

Horeca

Uit onderzoek van Koninklijke Horeca Nederland blijkt dat ruim 74% van de restaurantbezoekers gezond eten belangrijk vindt. Natuurlijk hoeft niet direct je frituurpan de deur uit, maar in de samenstelling van het menu kun je wel een bijdrage leveren aan de gezondheid van je gasten:

  • Voeg aantrekkelijke gezonde opties toe (dus niet alles gefrituurd en gebakken).
  • Maak bestaande gerechten gezonder (vers, onbewerkt, minder zout, suiker en verzadigd vet).
  • Pas de verhouding tussen groenten en vlees aan (minder vlees, meer groeten).
  • Serveer groenten op het bord in plaats van in een apart schaaltje. Uit onderzoek blijkt dat gasten dan meer groenten eten.
  • Serveer kleinere porties, op kleinere borden. Uit onderzoek blijkt dat mensen minder eten wanneer hun maaltijd op een kleiner bord wordt geserveerd.

Lees meer over verantwoord ondernemen in de horeca in ons dossier over de horeca.

Supermarkten en speciaalzaken

Bijna 40% van de consumenten zegt bereid te zijn meer te betalen voor gezonde voeding. Eveneens zegt bijna 40 procent er bewust op te letten of het voedsel dat hij koopt, bijdraagt aan een goede gezondheid (bron: CBL, Voeding & gezondheid). Volop reden om als ondernemer in de foodretail 'gezondheid' tot speerpunt te maken. Zo doe je dat:

  • Streef naar een gezonder assortiment. Neem je assortiment kritisch onder de loep: hebben in elke productgroep gezonde varianten de overhand? Spoor bovendien je leveranciers aan tot een gezondere productsamenstelling.
  • Maak gezonde keuzes makkelijk. Deel de winkel zodanig in dat gezonde producten letterlijk voor de hand liggen.
  • Doe meer gezonde producten in de aanbieding. Zorg voor een hoger aandeel gezonde in plaats van ongezonde aanbiedingen.
  • Bied voedingsadvies op de winkelvloer. Laat voedingscoaches of diëtisten je klanten desgewenst informeren over gezond eten.
  • Verschaf heldere informatie. Verschaf begrijpelijke informatie (online en offline) over ingrediënten, voedingsstoffen, calorieën en dagelijkse richtlijnen. Koppel dit aan tips over een gezonde leefstijl.
  • Raadpleeg jongeren. Betrek kritische jonge consumenten en professionals bij je productontwikkeling en marketing (bijvoorbeeld via Youth Food Movement of Food Inspiration).

Supermarktketens aan de slag met het thema gezondheid

Jumbo maakt het huismerkassortiment gezonder. Door het 'Jumbo Huismerk Lab' in 2015 het thema 'gezonder eten en leven' mee te geven, moedigde Jumbo haar leveranciers aan om producten op dit gebied te ontwikkelen. Winnaar was een gezondere variant op vleeswaren: een broodbelegproduct dat voor maximaal de helft uit vlees bestaat en voor de andere helft uit groente en zuivel.

Lidl richt zich met zijn gezondheidsbeleid met name op kinderen. De supermarktketen introduceerde onder meer de Gezonde Traktatiebox, een kinderkookboek met gezonde recepten en het merk Frank & Jan; een aantrekkelijk en herkenbaar merk voor kinderen waarmee Lidl de consumptie van groenten en fruit stimuleert.

Albert Heijn streeft naar een 'gezondere keuze op de winkelvloer'. De supermarktketen heeft onder meer in honderd winkels bij de kassa snoep vervangen door gezondere producten, zoals fruit, fruitsalades en verantwoorde tussendoortjes. Daarnaast heeft Albert Heijn een Raad van Kinderen aangesteld die gaat meedenken over gezondheidsdilemma's.

Laatst bijgewerkt: 
07-11-2016 11:52