Maatschappelijk betrokken ondernemen

Award voor de Mooiste Match

Tijdens NLmatcht werden in 39 dagen 4144 matches gemaakt. Samen leveren die een maatschappelijke waarde op van €4,5 miljoen. Alle matches vinden we bijzonder, maar de toppers zetten we graag extra in het zonnetje. Daarvoor reikten we op 6 december een Award uit aan de aanbieders en vragers van de drie mooiste matches, tijdens het Congres 'Sociaal ondernemen loont', in Den Haag.

De intermediairs die de matchevenementen hebben georganiseerd mochten allemaal één favoriet kiezen. Na een selectie van de jury bleven er zeven over, waar de intermediairs weer op konden stemmen. Met 25% van de stemmen kwam een match uit de Bilt als winnaar uit de bus. Hieronder top 3, met de betrokkenen en het commentaar van de jury. 

Eerste prijs: De Bilt

Toegekend aan:

  • Business Club De Bilt
  • Gemeente De Bilt
  • KNMI
  • MENS De Bilt
  • Rotary De Bilt Bilthoven
  • Steunpunt Vluchtelingen De Bilt
  • Warande Woonzorgcentrum Schutsmantel
  • Wereldwinkel De Bilt
  • Woonstichting SSW

Intermediair in Betrokken Ondernemen: Samen voor De Bilt

Match

Gemeente De Bilt en MENS De Bilt zoeken naar stage- en werkplekken voor vluchtelingen met een verblijfsstatus.
Steunpunt Vluchtelingen De Bilt, KNMI, Warande Woonzorgcentrum Schutsmantel en Woonstichting SSW bieden aan vijftien statushouders de mogelijkheid om te ervaren wat een sollicitatieprocedure inhoudt. De statushouders schrijven een brief, voeren een sollicitatiegesprek en krijgen uitgebreide feedback. Zo kunnen ze oefenen met solliciteren. De Rotary en de Business Club zetten vervolgens hun netwerk in om deze mensen ook daadwerkelijk aan het werk te helpen.

Commentaar van de jury

Een mooi voorbeeld van een brede en diverse coalitie. Iedere partij draagt bij vanuit de eigen expertise. De actualiteit van het thema hoeft geen verder betoog. De jury wenst alle partijen bijzonder veel succes en spoort Samen voor De Bilt aan om straks met de behaalde resultaten ook andere gemeenten te inspireren.

Tweede prijs: Amersfoort

Toegekend aan:

  • Accountantskantoor met 4 medewerkers
  • School voor kinderen met een lichte verstandelijke beperking

Intermediair in Betrokken Ondernemen: Matchpoint Amersfoort

Match

Het accountantskantoor maakt al vier jaar lang elk jaar een match op de Amersfoortse beursvloer. Ieder jaar nemen de medewerkers en hun partners een andere groep mensen met een verstandelijke beperking mee op een uitje. Dit jaar zochten ze naar een langdurige verbintenis met een organisatie, omdat ze zich op meerdere momenten in het jaar willen inzetten voor deze doelgroep. Naast uitjes begeleiden, bieden ze handjes bij het klussen en gaan ze helpen in de klas. Bovendien bieden ze de school hun financiële deskundigheid aan en nodigen zij netwerkpartners, klanten en hun eigen kinderen uit om hierbij te helpen.

Commentaar van de jury

Een mooi voorbeeld van een structurele match. Eén die voortkomt uit de intrinsieke motivatie van de medewerkers van het bedrijf en die gericht is op maximale impact op de doelgroep en de maatschappelijke partner. Als ieder bedrijf zich zo zou opstellen, zou Nederland er nog mooier uitzien!

Derde prijs: Enschede

Toegekend aan:

  • 105 Enschedese ondernemers
  • 50 minimagezinnen

Intermediair in Betrokken Ondernemen: De Enschedese Uitdaging

Match

Tijdens een matchevent in het stadion van FC Twente kwamen 105 ondernemers samen om 50 minimagezinnen in het zonnetje te zetten en hen op weg te helpen naar een betere positie in de maatschappij. Enerzijds werden deze gezinnen verwend met eten en drinken, entertainment, cadeautjes en persoonlijke verzorging, aan de andere kant kregen zij advies en ondersteuning bij het verkrijgen van vrijwilligerswerk, stages, leerwerkplekken of een betaalde baan. Deze ondersteuning en begeleiding op weg naar de arbeidsmarkt gaat ook na dit event door.

Commentaar van de jury

Een mooi voorbeeld van een totaalaanpak. Een concrete maatschappelijke doelgroep wordt op meerdere fronten geholpen. Hierdoor kunnen bedrijven heel concreet en vanuit eigen expertise bijdragen. Complimenten voor dit concept!

Jury en beoordelingscriteria

De jury werd gevormd door:

Zij beoordeelden de matches op (een combinatie van) de volgende elementen:

  • Inspiratie voor anderen: de match inspireert en is een voorbeeld voor andere bedrijven en maatschappelijke organisaties
  • Impact en waarde: de effectieve inzet van mensen, media, middelen en massa genereert maximale maatschappelijke impact en waarde.
  • Visie: de match is vanuit de visie van zowel vrager (ondernemende, proactieve houding) als aanbieder (maatschappelijk  betrokken zijn) tot stand gekomen.
  • Duurzaamheid: de match heeft geen eenmalig resultaat maar een duurzame en continue uitwerking voor zowel vrager als aanbieder.
  • Innovativiteit en bijzonderheid: de match is vernieuwend, origineel, verrassend, creatief en innovatief.
  • Reikwijdte: de match overschrijdt de grenzen van vrager en aanbieder en biedt eveneens meerwaarde voor derde partijen.
  • Wederkerigheid: er blijkt zichtbaar een wederkerige relatie tussen vrager en aanbieder uit de match.

Top 7 matches

Bekijk hier de top 7 matches die in de running waren voor de award.

Laatst bijgewerkt: 
12-12-2016 18:28