Expert

Ook partner worden?

Doe de e-learning maatschappelijk jaarverslag

Nieuws en events over transparantie

Communicatie en marketing

Verbind bedrijfs- en communicatiedoelen

Positie

U weet hoe klanten, medewerkers en andere belanghebbenden over het bedrijf denken. U bent toe aan het planmatig afstemmen van uw communicatie daarop.

De casus

Bij een reisbureau besloot de marketingmanager in gesprek te gaan met de duurzaamheidsmanager (in plaats van zich alleen formeel te verantwoorden). Nieuwe vakantiepakketten, nieuwe manieren voor klimaatneutraal reizen, een meerjarenplan voor duurzaamheid en deelname aan diverse awards kwamen voort uit dit gesprek. De duurzaamheidsmanager kreeg zicht op de campagnes van het reisbureau, de marketingmanager kon nieuwe waarden toevoegen aan het merk. De (potentiële) klant kreeg meer en duidelijkere informatie over het duurzaamheidsbeleid van het reisbureau en handvaten aangeboden hoe hij zelf kon bijdragen aan verbetering.

Aandachtspunten

Bepaalde terreinen zijn relevant voor uw bedrijfsvoering. Daar kunt u verschil maken. Voor elk van deze gebieden zijn inhoudelijke doelen gesteld. Door communicatiedoelen te verbinden aan deze doelstellingen, kunt u uw handelen en communiceren gelijk op laten lopen.

Maar er zal op genoeg gebieden ook iets te verbeteren zijn. Waarover kunt u meteen vertellen? Waar moet nog aan worden gewerkt? Welke doelgroepen moeten in uw ogen een kennisachterstand inhalen? Hoe kunt u die groepen het beste bereiken? Gelukkig zijn er vele mogelijkheden om creatief over duurzaamheid te communiceren. Door bovendien uw medewerkers mee te laten denken in het formuleren van communicatiedoelstellingen, creëert u meer interne betrokkenheid bij uw plannen.

  • Breng uw communicatie in lijn met uw strategie.
  • Kijk waar u op communicatiegebied een achterstand hebt in te halen.
  • Maak uw medewerkers deelgenoot van de communicatiedoelen.
Laatst bijgewerkt: 
18-02-2015 17:42