Expert

Ook partner worden?

Doe de e-learning maatschappelijk jaarverslag

Nieuws en events over transparantie

Communicatie en marketing

Praktijkvoorbeelden

In navolging van kledingmerken als Nike, Levi’s en Patagonia heeft het Nederlandse jeansmerk G-Star zijn productielocaties bekendgemaakt. Dat is een opmerkelijke en moedige stap in een sector die wordt gedomineerd door schimmig gedoe over fabrieken en leveranciers. Hoe belangrijk is ‘radicale transparantie’? Het Amerikaanse sportmerk Nike was in 2005 pionier door een lijst met leveranciers te...
Om de duurzaamheid van producten te waarborgen, voerde Bidvest Deli XL een MVO meetsysteem in voor leveranciers. Wat blijkt: “Leveranciers vinden het prettig om op meer beoordeeld te worden dan enkel de prijs”, aldus Nadie Winde, Projectmanager MVO. Bidvest Deli XL is een voedselgroothandel voor onder andere (zorg)instellingen, horeca- en cateringbedrijven. “Onze klanten raakten het overzicht...
Voor de prijswinnende Voor Elkaar-campagne trok uitvaartverzekeraar DELA alle registers open. Van user generated content op social media en websites, tot kranten, televisie en abri's. DELA zette 'echte mensen' centraal, en raakte daarmee de juiste snaar.
Veel ondernemers leden onder de berichtgeving over de besmetting van groenten met de EHEC-bacterie in 2011. Koppert Cress ging actief te werk. Zij hebben onderzocht of hun producten besmet waren. Niet dus. Vervolgens hebben ze alle kanalen ingezet om dat te vertellen. Klanten werden zo enthousiast dat ze hun verhaal doorvertelden.
"Zorg dat je een echt bedrijf bent met een goed verhaal. En heb je een goed verhaal, vertel het dan!" In 2011 en 2012 won Mondial Movers de Kristalprijs in de categorie MKB’ers. Het ministerie van EL&I reikt deze prijs jaarlijks uit aan het bedrijf met de beste MVO verslaglegging.
Roelofs is een Infrabedrijf uit Den Ham dat maatschappelijk verantwoorde bouw- en infraprojecten ontwerpt en realiseert. Het bedrijf communiceert uitgebreid over zijn activiteiten. Daarmee loopt Roelofs voor op de rest, want duurzaamheid en publiekscommunicatie zijn in de bouwwereld nog lang niet vanzelfsprekend.
Sungevity is een Amerikaans bedrijf dat zich richt op betaalbare zonnestroom voor consumenten. Social media is een van de belangrijkste communicatiekanalen van dit bedrijf. "Overstappen op zonne-energie komt met een sociaal netwerk bij Sungevity." zegt Patrick Crane, Chief Marketing Officer van Sungevity. Hij bekleedde eerder dezelfde functie bij LinkedIn.