Expert

Ook partner worden?

Doe de e-learning maatschappelijk jaarverslag

Nieuws en events over transparantie

Communicatie en marketing

Basisprincipes

Als u duurzaam wilt communiceren met de doelgroepen – of het onderwerp nu uw MVO-activiteiten zijn of niet – dan is het nuttig om de volgende zes leefregels van het Platform Duurzaam Communiceren in het achterhoofd te houden.

1. Eerst duurzaam communiceren, dan communiceren over eigen duurzaamheid

Als u streeft naar duurzame communicatie, dan begint u met het duurzaam maken van uw eigen communicatie. Communiceren over duurzaamheid is daar een afgeleide van. Want als u duurzaam communiceert, is de communicatie over uw duurzaamheid meteen geloofwaardiger. Duurzame communicatie is heldere, eerlijke en betrouwbare communicatie, die streeft naar langdurige relaties met iedereen in uw omgeving, zowel extern als intern. Dat heeft bovendien een positief effect op het succes van uw onderneming, want langdurige relaties zijn effectief en winstgevend.

  • Maak eerst de communicatie duurzaam als u over uw eigen duurzaamheid wilt communiceren.
  • Streef naar langdurige relaties met iedereen in de omgeving.

2. Transparantie telt

De samenleving verandert. Organisaties zijn niet langer in staat om de beeldvorming over zichzelf in iedere gewenste richting te sturen. De marketingmonoloog maakt steeds meer plaats voor de dialoog met de klant. Klanten, actiegroepen en belangengroeperingen kunnen op internet zelf onderzoeken en hun bevindingen via de traditionele media én social media delen. Schadevergoedingen, recalls, rechtszaken, excuuscampagnes, al dan niet tijdelijke omzetdalingen – reputatieschade is échte schade en meer dan 'even' een slechte naam. Daarom helpt het om transparant en eerlijk te zijn in uw communicatie; daar hebt u op de lange termijn meer aan.

  • Wees open en eerlijk in uw communicatie.
  • Ga de dialoog aan met iedereen in de omgeving.

3. Leren van klanten

Als u marketing, communicatie en service als één geheel ziet, kunt u duurzaam communiceren via een cyclus van voortdurende feedback en verbetering. Deze cyclus doorbreekt traditionele muren tussen afdelingen en gebruikt de kennis uit de rest van de organisatie om marketingbeloften reëel en haalbaar te maken. Klanten vertellen namelijk precies hoe de organisatie ervoor staat. Door daar open voor te staan, kunt u volop profiteren van die kennis. Niet alleen worden de producten en dienstverlening er beter van, klanten zien dat u naar hen luistert.

  • Doorbreek de muren tussen marketing, communicatie en service.
  • Profiteer van uw klanten door open te staan voor hun mening en feedback.

4. Aandacht voor 'vergeten' klantcontactmomenten

U maakt communicatie ook duurzaam door aandacht te schenken aan ál uw communicatie, niet alleen aan de communicatie die is gericht op conversie op de korte termijn. Houd daarom niet op met communiceren nadat de klant met mooie beloften is binnengehaald, maar besteed ook aandacht aan klantcontacten die minder 'sexy' zijn. Denk aan de formulieren die klanten moeten invullen. Aan de brieven en de mails die ze van uw bedrijf ontvangen. Of de manier waarop u omgaat met klachten. Juist deze communicatie zorgt ervoor dat klanten zich met u verbonden voelen en u als betrouwbare gesprekspartner zien.

  • Besteed niet alleen aandacht aan nieuwe klanten.
  • Verwen bestaande klanten met heldere brieven, e-mails en formulieren.

 
5. Ook intern duurzaam communiceren

Ook uw bedrijfscultuur heeft baat bij duurzaam communiceren. Als de interne communicatie bijdraagt aan oprechte motivatie van medewerkers, zullen ze eerder het verschil maken voor de klanten. Daarom vertellen uw interne media geen andere verhalen dan die u bij de koffieautomaat hoort. Zoals de roeptoeter in de externe communicatie op zijn retour is, zo is in de interne communicatie de directiespreekbuis verleden tijd. Dit maakt dat 'bedrijfstrots' geen hol woord wordt dat met cultuurprogramma’s moet worden gekweekt, maar een diep gevoel bij uw medewerkers is. Dat voortkomt uit de duurzame bedrijfsvoering zelf.

  • Maak van uw interne communicatie geen directiespreekbuis.
  • Creëer een bedrijfscultuur waarin medewerkers echt kunnen meedenken.

6. De menselijke maat

Duurzame communicatie is communicatie op de menselijke maat. Dus als u communiceert met uw klanten, communiceert u als mensen onder elkaar. Niet als een logge en afstandelijke organisatie, maar als een goede buurman of desnoods een verre vriend. Doe dat wel in een stijl die herkenbaar is voor uw klanten, zodat u daadwerkelijk 'met één gezicht' spreekt. Dit werkt het beste als elke medewerker weet waar de organisatie voor staat.

  • Communiceer alsof u met de buurman praat.
  • Handhaaf tegelijk een voor uw bedrijf herkenbare stijl.

Afbeelding door Vintagedept (CC BY 2.0).

Laatst bijgewerkt: 
24-02-2015 15:21